Згідно з вимогою 2.5.f Стандарту ІПВГ, бенефіціарний власник компанії – це фізична особа, яка прямо або опосередковано володіє юридичною особою або здійснює контроль над нею.

Українське законодавство визначає, що кінцевий бенефіціарний власник (далі -«бенефіціарний власник») – це:

  1. для юридичних осіб - будь-яка фізична особа, яка здійснює вирішальний вплив (прямий чи непрямий) на діяльність юридичної особи (в тому числі через ланцюг контролю/володіння);

  2. для трастів, утворених відповідно до законодавства країни їх утворення, - засновник, довірчий власник, захисник (за наявності), вигодоодержувач (вигодонабувач) або група вигодоодержувачів (вигодонабувачів), а також будь-яка інша фізична особа, яка здійснює вирішальний вплив (прямий чи непрямий) на діяльність трасту (в тому числі через ланцюг контролю/володіння);

  3. для інших подібних правових утворень - особа, яка має статус, еквівалентний або аналогічний особам, зазначеним для трастів.

Ознакою здійснення фізичною особою прямого вирішального впливу на діяльність є безпосереднє володіння часткою у розмірі не менше 25 відсотків статутного (складеного) капіталу або прав голосу юридичної особи. Для непрямого вирішального впливу – аналогічний відсоток опосередкованого володіння або здійснення вирішального впливу іншим шляхом.

При цьому бенефіціарним власником не вважається особа, яка має формальне право на 25 чи більше відсотків статутного капіталу або прав голосу в юридичній особі, але є комерційним агентом, номінальним власником або номінальним утримувачем, або лише посередником щодо такого права.

Для підготовки звітів з ІПВГ використовується поняття бенефіціарного власника у значенні, передбаченому Законом про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів.

Україна є однією з країн, де встановлений обов'язок щодо розкриття інформації про бенефіціарних власників усіх юридичних осіб під час державної реєстрації їх створення / змін до відомостей про них згідно з Законом України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань».

Така інформація включається до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (далі – «ЄДР») та доступна в онлайн режимі на офіційному веб-сайті Мін’юсту і Єдиному державному порталі відкритих даних. На цих же ресурсах міститься публічна інформація про учасників (засновників) усіх юридичних осіб, зареєстрованих в Україні, розмір статутного капіталу таких юридичних осіб та відсоток часток у статутному капіталі їх учасників (засновників).

З березня 2022 року, у зв’язку з військовою агресією росії проти України було обмежено публічний доступ до державних реєстрів та можливість вносити зміни у звичайному режимі з метою захисту інформації реєстрів від несанкціонованих дій.

Водночас, навіть в цьому періоді залишався можливим доступ до ЄДР на підставі договорів про надання сервісної послуги у формі прикладного програмного інтерфейсу (API), укладених із ДП «НАІС», що є технічним адміністратором Єдиних та Державних реєстрів .

З 26.12.2022 р. доступ до ЄДР було відновлено . Відомості з ЄДР в електронній формі надаються за умови ідентифікації особи, яка бажає отримати такі відомості, з використанням засобів кваліфікованого електронного підпису.

З травня 2023 року заявник, ідентифікований з використанням кваліфікованого електронного підпису, може отримати доступ до відомостей Реєстру в електронній формі через портал електронних сервісів, Портал Дія, а також з використанням сервісної послуги у формі прикладного програмного інтерфейсу ЄДР на підставі договору, укладеного з технічним адміністратором цього реєстру.

Відомості, оприлюднені в ЄДР, не завжди повною мірою відповідають вимогам Стандарту. Наприклад, не завжди є повною інформація про країну громадянства, дату народження, місце проживання, характер і міру володіння, в тому числі з технічних причин (наприклад, у зв'язку з неоднорідністю та відмінностями правил збереження інформації у базі даних впродовж різних періодів функціонування ЄДР).

Крім того, українське законодавство не передбачає розкриття інформації стосовно статусу впливових політичних осіб. Також, чинне законодавство не передбачає внесення до ЄДР інформації щодо бенефіціарних власників представництв нерезидентів, ДСД чи угод про розподіл продукції.

Заходи, спрямовані на оновлення інформації про бенефіціарних власників

В 2022 році діяло правило, за яким юридичні особи, зареєстровані до липня 2021 року, мали протягом року подати державному реєстратору документи для оновлення в ЄДР відомостей про бенефіціарного власника.

Також в липні 2022 року мала набрати чинність вимога щодо щорічного підтвердження відомостей про кінцевого бенефіціарного власника. Проте, через запровадження воєнного стану оновлення та щорічне підтвердження відомостей про бенефіціарних власників було відстрочене, а з 29 грудня 2022 р. обов’язок щорічного підтвердження відомостей було скасовано.

Натомість, встановлено, що юридичні особи мають подати оновлену інформацію про кінцевого бенефіціарного власника протягом шести місяців з дня набрання чинності нормативно-правовими актами, якими будуть затверджені положення про форму та зміст структури власності і методології визначення юридичною особою кінцевого бенефіціарного власника, але не раніше 90 днів з дня припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Форма та зміст структури власності, затверджена в 2021 році , надає схематичне зображення структури власності юридичної особи, яка відображає всіх осіб, які прямо або опосередковано володіють цією особою самостійно чи спільно з іншими особами або незалежно від формального володіння мають можливість значного впливу на керівництво чи діяльність юридичної особи. Зі зразками складання схематичного зображення структури власності можна ознайомитися на офіційному веб-сайті Міністерства фінансів України у рубриці «Фінансовий моніторинг» .

Методологія визначення кінцевого бенефіціарного власника набрала чинності в жовтні 2023 р. Відповідно, юридичні особи будуть зобов'язані подати оновлену інформацію про бенефіціарних власників протягом 6 місяців з дня набрання чинності Методологією (з 03.10.2023 р.), але не раніше 90 днів з дня припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Верифікація інформації про бенефіціарних власників

29.12.2022 р. набрав чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення регулювання кінцевої бенефіціарної власності та структури власності юридичних осіб» №2571-IX. Зазначений закон був прийнятий з метою спрощення подання інформації про бенефіціарних власників та структури власності юридичними особами, що вносяться до ЄДР, й забезпечення внесення до реєстру достовірних даних про бенефіціарних власників.

Заходи щодо розкриття бенефіціарних власників представництв нерезидентів

В 2022 році законодавство не передбачало включення до ЄДР інформації про кінцевих бенефіціарних власників нерезидентів, що мають представництва в Україні.

У 2022 та 2023 роках було прийнято низку змін до нормативних актів, спрямованих на усунення цього недоліку.

  1. У 2022 році було запроваджене правило, за яким обов’язковою умовою отримання спеціального дозволу на користування надрами є наявність у публічному доступі ЄДР відомостей про кінцевого бенефіціарного власника (детальніше див. Розділ 6.6). Водночас, це правило не враховувало те, що інформація щодо представництв нерезидентів не міститься в ЄДР.

  2. Наприкінці 2022 року до Податкового кодексу України було внесені зміни, що зобов’язують нерезидентів, що мають постійні представництва в Україні, розкривати структуру власності та кінцевих бенефіціарних власників. Водночас, зазначена вимога вступить в силу з податкового періоду з 1 січня року, наступного за роком, у якому буде припинено або скасовано воєнний стан.

  3. В 2023 році також були внесені зміни до правил державної реєстрації, які передбачають розкриття структури власності та кінцевих бенефіціарних власників іноземної юридичної особи, що створює відокремлений підрозділ в Україні, та включення відомостей до ЄДР. Водночас, зазначені правила наберуть чинності в вересні 2024 року.

Крім того, не адресовано вимогу внесення до ЄДР інформації щодо представництв, які були зареєстровані до запровадження відповідного правила. Також зазначені зміни не адресують розкриття бенефіціарних власників нерезидентів-учасників ДСД, які можуть не мати постійного представництва на території України.

Заходи щодо розкриття інформації щодо політично впливових осіб

В Україні існують недержавні джерела інформації про статус впливових політичних осіб. Наприклад, Відкритий Реєстр Національних Публічних Діячів України, започаткований ГО «Центр протидії корупції». Проте, в 2022 році доступ до реєстру було закрито через воєнний стан.

У 2017 р. Україна зробила важливий крок на шляху підвищення прозорості – приєдналася до Глобального реєстру бенефіціарних власників та стала першою державою, що офіційно заявила про готовність надати дані про бенефіціарних власників для реєстру.

З метою становлення та розвитку співпраці щодо надання інформації до реєстру, Мін’юст, Державне агентство з питань електронного урядування, Transparency International Україна та консорціум OpenOwnership підписали Меморандум про взаєморозуміння. Також КМУ були внесені зміни до підзаконних актів, що передбачають безоплатну передачу інформації про бенефіціарних власників до Глобального реєстру бенефіціарних власників.

Відомості щодо бенефіціарних власників українських компаній, що містяться в ЄДР, вже частково доступні в Глобальному реєстрі бенефіціарних власників, але для коректного відображення та пошуку необхідна буде інтеграція. Подальше перетворення даних для досягнення повної відповідності зі стандартом «Beneficial Ownership Data Standard» визначене серед наступних кроків у рамках Ініціативи «Партнерство «Відкритий Уряд» у 2020-2021 рр. Проте, цей етап до сих пір не був реалізований.

Інформація про державних службовців, які є бенефіціарними власниками (контролерами) юридичних осіб, була доступна у Єдиному державному реєстрі декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування.

В 2022 році діяв порядок формування, ведення та оприлюднення (надання) інформації Єдиного державного реєстру декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування. Водночас, у зв’язку з запровадженням воєнного стану на території України в 2022 році строки подання декларацій було продовжено. Фізичні особи отримали право подавати декларації протягом трьох місяців після припинення чи скасування воєнного стану або стану війни , що спричинило неповноту інформації в реєстрі за 2022 роки.

В вересні 2023 року прийнято закон , яким відновлено електронне декларування та відкритий доступ (з урахуванням безпекових заходів) до реєстру декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування. Закон зобов’язує осіб, які у 2022-2023 роках не подали декларацію особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, подати такі декларації не пізніше 31 січня 2024 року.

Для низки осіб-декларантів (військових, причетних до оборони країни, осіб, які перебувають на окупованих територіях або де ведуться активні бойові дії, тих, хто перебуває на лікуванні внаслідок поранення тощо, а також членів сімей зазначених осіб) відтерміновано обов’язок подачі декларацій - не пізніше 90 днів після зміни умов, які надають право на відтермінування.

На початку грудня 2023 року НАЗК відкрило доступ до Єдиного державного реєстру декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування.

Інформація про власників 5 і більше відсотків акцій в акціонерних товариствах доступна в базі даних емітентів, розміщеній на сайті Агентства з розвитку інфраструктури фондового ринку України за посиланням http://smida.gov.ua/db/emitent. Зазначена база даних містить, серед іншого, інформацію про фондові біржі, на яких розміщені акції усіх емітентів, що зареєстровані в Україні.

13.05.2022 року НКЦПФР зупинила ліцензію на провадження діяльності з організації торгівлі продукцією на товарних біржах ПрАТ «Українська міжбанківська валютна біржа» до дати закінчення дії воєнного стану. Станом на дату складання цього Звіту ПрАТ «Українська міжбанківська валютна біржа» виключена з Реєстру, а ліцензії на провадження діяльності на ринках капіталу анульовані. Водночас, акції лише невеликої частини українських емітентів перебувають у біржових списках фондових бірж. Серед підзвітних компаній є лише дві такі компанії:

  1. ПАТ «Укрнафта» - позалістингові цінні папери у біржовому списку АТ «Фондова біржа ПФТС» та ПАТ «Фондова біржа «Перспектива»;

  2. ПАТ «АрселорМіттал Кривий Ріг» - позалістингові цінні папери у біржовому списку АТ «Українська біржа» .

ДАНІ ЗВІТІВ СУБ'ЄКТІВ ГОСПОДАРЮВАННЯ

Рік Назва компанії ЄДРПОУ КБВ відсутній Причина відсутності КБВ Юридична особа, через яку здійснюється опосередкований вплив ЄДРПОУ юридичної особи, через яку здійснюється опосередкований вплив Прізвище, ім'я, по батькові

*заповнювалося у звітах до 2024 р.
Прізвище Ім'я, по батькові (за наявності) Країна громадянства Тип відношення до ПЗО Тип ПЗО Прізвище ПЗО Ім’я та по батькові (за наявності) ПЗО Валюта статутного капіталу Статутний капітал, тис Бенефіціарне володіння Прямий вплив, % Непрямий вплив, % Інший характер та міра впливу
${row.year != null ? row.year : "Даних немає"} ${row.org_name != null ? row.org_name : "Даних немає"} ${row.org_edrpou != null ? row.org_edrpou : "Даних немає"} ${row.display_beneficial_owner_absence != null ? row.display_beneficial_owner_absence : "Даних немає"} ${row.beneficial_owner_reason_absence != null ? row.beneficial_owner_reason_absence : "Даних немає"} ${row.full_legal_entity != null ? row.full_legal_entity : "Даних немає"} ${row.edrpou_legal_entity != null ? row.edrpou_legal_entity : "Даних немає"} ${row.person_full_name != null ? row.person_full_name : "Даних немає"} ${row.surname != null ? row.surname : "Даних немає"} ${row.name_patronymic_name != null ? row.name_patronymic_name : "Даних немає"} ${row.person_country != null ? row.person_country : "Даних немає"} ${row.display_relationship_types != null ? row.display_relationship_types : "Даних немає"} ${row.display_types_political_figure != null ? row.display_types_political_figure : "Даних немає"} ${row.display_surnames_political != null ? row.display_surnames_political : "Даних немає"} ${row.display_names_patronymic != null ? row.display_names_patronymic : "Даних немає"} ${row.contribution_currency != null ? row.contribution_currency : "Даних немає"} ${row.contribution_amount != null ? row.contribution_amount : "Даних немає"} ${row.display_beneficial_ownership_type != null ? row.display_beneficial_ownership_type : "Даних немає"} ${row.capital_share_direct_influence != null ? row.capital_share_direct_influence : "Даних немає"} ${row.capital_share_indirect_influence != null ? row.capital_share_indirect_influence : "Даних немає"} ${row.other_influence_characteristics != null ? row.other_influence_characteristics : "Даних немає"}