Закон України «Про державну допомогу суб'єктам господарювання» передбачає, що заходи державної підтримки мають перевірятися Антимонопольним комітетом України («АМКУ») на належність до державної допомоги, яка підлягає перевірці на допустимість для конкуренції.

Загалом державною допомогою суб’єктам господарювання є їх підтримка у будь-якій формі за рахунок ресурсів держави чи місцевих ресурсів, що спотворює або загрожує спотворенням економічної конкуренції, створюючи переваги для виробництва окремих видів товарів чи провадження окремих видів господарської діяльності

Державна допомога може бути надана в різних формах (наприклад, у вигляді субсидій, гарантій, збільшення державної частки в статутному капіталі суб’єктів господарювання, податкових пільг, компенсації збитків тощо).

Критерії допустимості державної допомоги для конкуренції можуть бути встановлені КМУ для окремих категорій державної допомоги.

У 2023 році діяли Критерії оцінки допустимості державної допомоги суб’єктам господарювання у вугільній галузі, що визначали такі критерії оцінки допустимості державної допомоги в цій галузі:

  1. недопущення суттєвої нерівності умов діяльності конкуруючих між собою суб’єктів господарювання у вугільній галузі;

  2. недопущення, усунення, обмеження чи спотворення конкуренції на ринках виробництва теплової та електричної енергії;

  3. зменшення впливу на навколишнє природне середовище в результаті видобутку вугілля вугільними підприємствами, яким надається допомога на закриття (ліквідацію).

АМКУ веде Реєстр програм державної допомоги за посиланням:

http://pdd.amc.gov.ua/portal/registry/registryofstateaid/list

АМКУ щорічно складає річний звіт про надання державної допомоги за попередній фінансовий рік до 1 вересня наступного року, подає його КМУ на затвердження та публікує в газеті «Урядовий кур’єр» та на урядовому вебсайті. Звіти АМКУ про надання державної допомоги суб’єктам господарювання на основі інформації, наданої органами державної влади та місцевого самоврядування, за посиланням:

На період воєнного стану та упродовж одного року після його припинення надавачів державної допомоги тимчасово звільнили від обов’язку повідомляти АМКУ про нову або чинну державну допомогу, а всю державну допомогу, яка надається під час дії воєнного стану, визнано допустимою для конкуренції. Крім того, встановлено правило, за яким окремі положення Закону України «Про державну допомогу суб'єктам господарювання», зокрема ті, що регулюють ведення Реєстру державної допомоги, не застосовуються. Зазначене ускладнило реалізацію повноважень АМКУ та функціонування національної системи контролю державної допомоги, зокрема й у частині ведення Реєстру програм державної допомоги та складення річного звіту про надання державної допомоги.

В 2022 році діяли Критерії оцінки допустимості державної допомоги суб’єктам господарювання у вугільній галузі, які визначає такі критерії оцінки допустимості державної допомоги в цій галузі: https://amcu.gov.ua/pro-nas/zvitnist/richni-zviti-pro-nadannya-derzhavnoyi-dopomogi

  1. недопущення суттєвої нерівності умов діяльності конкуруючих між собою суб’єктів господарювання у вугільній галузі;

  2. недопущення, усунення, обмеження чи спотворення конкуренції на ринках виробництва теплової та електричної енергії;

  3. зменшення впливу на навколишнє природне середовище в результаті видобутку вугілля вугільними підприємствами, яким надається допомога на закриття (ліквідацію).

Така державна допомога може бути допустимою, якщо надається на чітко визначені цілі (ліквідацію вугледобувних підприємств, покриття виняткових витрат та ін.) та покриває тільки витрати, що стосуються вугілля для виробництва електричної енергії, комбінованого виробництва тепла та електричної енергії, виробництва коксу і як пального для доменних печей у сталеливарній промисловості.

Критерії оцінки допустимості державної допомоги суб’єктам господарювання на охорону навколишнього природного середовища передбачають будівництво або переоснащення об’єктів енергетичної інфраструктури, на яку поширюються тарифи та умови підключення до мережі, визначені законодавством України, для цілей охорони навколишнього природного середовища.

Відповідно до цих Критеріїв, до об'єктів енергетичної інфраструктури входять устаткування і споруди, що розміщені на території України, включаючи ті, що зв’язують її з однією або кількома іншими країнами, а саме:

  1. магістральні та розподільні трубопроводи для транспортування природного газу та біогазу, які є частиною мережі, за винятком трубопроводів високого тиску, що використовуються для розподілу природного газу до переробних заводів чи/або до кінцевого розвантажувального термінала;

  2. підземні сховища, підключені до газопроводів високого тиску, що використовуються для розподілу природного газу;

  3. об’єкти для прийому, зберігання та регазифікації або декомпресії скрапленого природного газу (LNG) або стисненого природного газу (CNG);

  4. будь-яке обладнання або установки, включаючи компресорні станції, необхідні для безпечного, надійного та ефективного функціонування системи або для забезпечення реверсивної здатності;

  5. трубопроводи, що використовуються для транспортування сирої нафти;

  6. насосні станції і сховища, необхідні для роботи трубопроводів для сирої нафти;

  7. обладнання або установки, необхідні для належного, безпечного та ефективного функціонування відповідної системи, у тому числі системи захисту, моніторингу та контролю, а також реверсивне обладнання;

  8. двоокис вуглецю - мережа трубопроводів, зокрема пов’язаних компресорних станцій, для транспортування двоокису вуглецю до місця зберігання з метою закачування двоокису вуглецю у відповідні підземні геологічні утворення для зберігання.

При цьому Законом передбачені деякі винятки, в тому числі для державної допомоги, пов’язаної з наданням послуг, що становлять загальний економічний інтерес (серед них – послуги у сфері функціонування ринку природного газу в рамках покладення спеціальних обов’язків).

З березня 2022 року на період воєнного стану та протягом одного року після його припинення або скасування надавачів державної допомоги тимчасово звільнили від обов’язку повідомляти АМКУ про нову або чинну державну допомогу, а всю державну допомогу, яка надається під час дії воєнного стану, визнано допустимою для конкуренції.

У 2021 році така державна допомога може бути допустимою, якщо (1) надається на чітко визначені цілі (ліквідацію вугледобувних підприємств, покриття виняткових витрат та ін.) та (2) покриває тільки витрати, що стосуються вугілля для виробництва електричної енергії, комбінованого виробництва тепла та електричної енергії, виробництва коксу і як пального для доменних печей у сталеливарній промисловості.

11.10.2021 р. КМУ також прийняв постанову «Про затвердження критеріїв оцінки допустимості державної допомоги суб’єктам господарювання на охорону навколишнього природного середовища», яка передбачає будівництво або переоснащення об’єктів енергетичної інфраструктури, на яку поширюються тарифи та умови підключення до мережі, визначені законодавством України, для цілей охорони навколишнього природного середовища.

Витратами, що можуть бути відшкодовані отримувачу державної допомоги, є капітальні інвестиції на будівництво або переоснащення вищенаведених об’єктів енергетичної інфраструктури. Розмір такої державної допомоги не повинен перевищувати різницю між витратами, що можуть бути відшкодовані отримувачу державної допомоги, та операційним прибутком від інвестицій отримувача державної допомоги.

Будь-яка нова державна допомога, а також поточна допомога в разі внесення значних змін до неї, може бути надана лише після отримання позитивного рішення АМКУ. Державна допомога, надана всупереч вимогам законодавства, вважається незаконною та підлягає поверненню державі в повному обсязі або може бути припинена АМКУ.

При цьому Законом передбачені деякі винятки, в тому числі для підтримки, пов’язаної з наданням послуг, що становлять загальний економічний інтерес (серед них – послуги у сфері функціонування ринку природного газу в рамках покладення спеціальних обов’язків).

АМКУ веде Реєстр програм державної допомоги за посиланням:

http://pdd.amc.gov.ua/portal/registry/registryofstateaid/list.

АМКУ щорічно публікує звіти про надання допомоги суб'єктам господарювання на основі інформації, наданої органами державної влади та місцевого самоврядування та публікує їх за посиланням: https://amcu.gov.ua/pro-nas/zvitnist/richni-zviti-pro-nadannya-derzhavnoyi-dopomogi.