Вимога 6.1 Стандарту ІПВГ зобов’язує розкривати інформацію щодо суттєвих обов’язкових витрат видобувних компаній на соціальні та екологічні цілі. У разі, якщо суттєві обов’язкові платежі передбачені договорами, також очікується розкриття відповідних договорів.

  1. Якщо істотні витрати компаній на соціальні потреби є обов'язковими згідно із законодавством або договором з урядом, що регулює інвестиції у видобувній галузі, такі угоди та операції повинні бути розкриті (в т.ч. якщо вигоди надаються в натуральній формі).

    Якщо бенефіціаром такого обов'язкового видатку на соціальні потреби є третя особа (тобто не урядове відомство), то мають розкриватися назва та посада, а також деталізовані гендерні дані про бенефіціарів, якщо вони доступні.

  2. Якщо суттєві екологічні платежі передбачені договором, також необхідно розкривати такі договори та інформацію про платежі.

  3. Якщо добровільні соціальні чи екологічні платежі є суттєвими, заохочується дезагреговане розкриття деталізованих гендерних даних про бенефіціарів таких витрат та переказів, якщо вони доступні (з можливістю одностороннього розкриття).

ОБОВ’ЯЗКОВІ СОЦІАЛЬНІ ТА ЕКОЛОГІЧНІ ПЛАТЕЖІ, ПЕРЕДБАЧЕНІ ЗАКОНОДАВСТВОМ

У 2023 році основними соціальними та екологічними платежами видобувних компаній, сплата яких є обов’язковою відповідно до законодавства, були екологічний податок та ЄСВ.

Відшкодування витрат Пенсійного фонду на виплату та доставку пільгових пенсій

Видобувні підприємства сплачували Пенсійному фонду України відшкодування витрат на виплату та доставку пільгових пенсій відповідно до Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування».

  1. Пільгові пенсії призначаються працівникам, зайнятим на повний робочий день на підземних роботах чи на інших роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком №1 та на інших роботах зі шкідливими і важкими умовами праці за списком №2 за переліком, затвердженим КМУ. Такі особи мають право на достроковий вихід на пенсію до досягнення стандартного пенсійного віку.

  2. З моменту виходу працівника на пільгову пенсію до досягнення ним пенсійного віку підприємство зобов'язане фінансувати пенсійні виплати. До запровадження пенсійного забезпечення підприємствами через професійні та корпоративні фонди виплата пільгових пенсій здійснюється Пенсійним фондом України.

  3. Виплата пільгових пенсій здійснюється Пенсійним фондом, який надалі звертається до підприємств за відшкодуванням витрат, понесених під час виплати та доставки пенсій пільговим категоріям працівників.

  4. Підприємства щомісяця до 25-го числа мають вносити до Пенсійного фонду зазначену в отриманому розрахунку місячну суму фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах. Сума отриманих компенсацій від компаній відображалася Пенсійним фондом України у звіті про роботу та виконання бюджету.

У разі недостатності зазначених коштів фінансування суми, якої не вистачає для повного покриття витрат на виплату та доставку таких пенсій, здійснюється за рахунок коштів загального фонду Державного бюджету України.

Чинним Законом про ІПВГ не передбачено розкриття такої інформації, відповідно, інформація у суттєвих підзвітних компаніях не запитувалася. Заборгованість перед Пенсійним фондом станом на 01.01.2024 року, яка становить 905,89 млн грн.

Безоплатне надання вугілля працівникам та пільговим категоріям громадян на побутові потреби

У 2023 році вуглевидобувні компанії здійснювали безоплатне надання вугілля працівникам та пільговим категоріям громадян на побутові потреби, що може вважатися обов’язковим соціальним платежем в натуральній формі. Згідно зі статтею 43 Гірничого Закону, до таких категорій осіб відносяться:

  1. працівники з видобутку (переробки) вугілля та вуглебудівних підприємств за переліком професій, що затверджується Кабінетом Міністрів України;

  2. пенсіонери, які пропрацювали на підприємствах з видобутку (переробки) вугілля, вуглебудівних підприємствах: на підземних роботах - не менше ніж 10 років для чоловіків і не менше 7 років 6 місяців - для жінок; на роботах, пов'язаних із підземними умовами, - не менше ніж 15 років для чоловіків і не менше 12 років 6 місяців - для жінок; на роботах технологічної лінії на поверхні діючих шахт чи на шахтах, що будуються, розрізах, збагачувальних та брикетних фабриках - не менше ніж 20 років для чоловіків і не менше 15 років - для жінок;

  3. пенсіонери, які пропрацювали на підприємствах з видобутку (переробки) вугілля, вуглебудівних підприємствах та мають загальний пільговий стаж на підземних роботах та/або роботах, пов'язаних з підземними умовами, та/або роботах технологічної лінії на поверхні діючих шахт чи на шахтах, що будуються, розрізах, збагачувальних та брикетних фабриках, - не менше ніж 20 років для чоловіків і не менше 15 років - для жінок;

  4. особи з інвалідністю і ветерани війни та праці, особи, нагороджені знаками Шахтарської Слави або Шахтарської Доблесті трьох ступенів, особи, інвалідність яких настала внаслідок загального захворювання, у разі, якщо вони користувалися цим правом до настання інвалідності;

  5. члени сімей (удовам) працівників, які загинули на підприємствах з видобутку (переробки) вугілля, які мають право на пенсію у зв'язку із втратою годувальника, а також померлих пенсіонерів, які за життя мали таке право.

  6. Відповідно до пункту 10.12.3 Галузевої угоди, наявної у відкритому доступі, безоплатне забезпечення вугіллям працівників і пенсіонерів вугільної промисловості здійснюється за нормою 5,9 тонн на рік на будинок або квартиру.

  7. Особи, які мають право на безоплатне забезпечення вугіллям та працюють на підприємствах з видобутку (переробки) бурого вугілля, можуть забезпечуватися торф'яними брикетами замість вугілля.

Від початку року для забезпечення працівників та пільгових категорій безоплатним паливом вуглевидобувними підприємствами було вивезено 52 347,8 тонн вугілля для 10 824 осіб*.
Загальна потреба пільгових категорій населення в забезпеченні побутовим паливом у 2023 році становила 6 013,5 тонн вугілля для 1 102 осіб*.
*Інформація надана Міненерго на запит Незалежного адміністратора, та включає лише інформацію про державні підприємства, які є у підпорядкуванні Міненерго.

СОЦІАЛЬНІ ТА ЕКОЛОГІЧНІ ПЛАТЕЖІ, ПЕРЕДБАЧЕНІ ДОГОВОРАМИ

УРП можуть передбачати зобов’язання інвестора здійснювати платежі на соціальні чи екологічні цілі.

Витяги та істотні умови низки УРП, які розміщені на вебсайті Міненерго, передбачають можливість здійснення інфраструктурних та соціальних платежів на користь держави чи місцевих громад. В істотних умовах зазначені загальні положення щодо фінансування соціальних інвестицій та модернізації інфраструктури. Обов’язки здійснення платежів на екологічні цілі прямо не випливають з істотних умов УРП, наявних у публічному доступі.

  1. У витягах та істотних умовах УРП, розміщених на вебсайті Міненерго, відсутні переліки отримувачів таких платежів та чіткі умови їхньої сплати, що не надає можливості встановити гендерну належність. У більшості випадків також відсутня інформація щодо сум, що не надає можливості зробити висновок щодо їхньої суттєвості. Усі чинні УРП укладені до 2022 року, тому законодавство не передбачає оприлюднення повних текстів угод.

  2. Держгеонадра надали інформацію щодо соціальних, екологічних та інфраструктурних платежів відповідно до звітності інвесторів за 2023 рік, з якої випливає, що соціальні чи інфраструктурні платежі здійснювалися лише за двома УРП - Зінківською та Угнівською, і що сплачені суми були нижче порогу суттєвості, затвердженого БГ ІПВГ на 2023 рік. Держгеонадра також зазначили про те, що соціальні платежі за УРП Юзівська з 2022 року не здійснювалися.

ДОБРОВІЛЬНІ СОЦІАЛЬНІ ВИТРАТИ ТА ЕКОЛОГІЧНІ ПЛАТЕЖІ

У Звіті ІПВГ 2023 року відображено дані 59 суттєвих підзвітних компаній, що подали зазначену інформацію через онлайн платформу ІПВГ. З огляду на те, що у чинній формі звітування наводиться інформація про витрати без розподілу на соціальні та екологічні напрями, Незалежний адміністратор здійснює цей поділ у розрізі таких категорій:

  1. благодійність;

  2. освіта і наука, підтримка освітніх установ;

  3. благоустрій;

  4. підтримка місцевих громад;

  5. охорона здоров'я, підтримка медичних закладів;

  6. спорт;

  7. екологічні заходи.

Перші 6 категорій вважаються підвидами платежів на соціальні цілі, а категорію екологічних видатків виділено окремо. Крім цього, у зв’язку з повномасштабним вторгненням на територію України у 2022 році, значна кількість добровільних витрат видобувних компаній була спрямована на потреби військових формувань та на допомогу громадянам, які постраждали внаслідок бойових дій. З цієї причини Незалежним адміністратором виокремлено категорію витрат «Допомога захисникам та зміцнення обороноздатності України». До цієї додаткової категорії у 2023 році належать закупівлі транспортних засобів та палива, засобів індивідуального захисту, тактичного спорядження та інші закупівлі, спрямовані на потреби захисників. Також частину витрат підзвітних компаній видобувної галузі було спрямовано на підтримку внутрішньо переміщених осіб, родин військових та гуманітарну допомогу. Зазначені статті витрат об’єднані у категорію «Благодійність».

З-поміж суттєвих компаній, інформацію щодо витрат на соціальні цілі подали 23 підприємства, 6 з яких належать до галузі видобування руд заліза, 1 до галузі видобування кам’яного вугілля, а решта – до галузі видобування нафти і природного газу.

Найбільші витрати за цільовим призначенням припадають на «Допомогу захисникам» - ця стаття склала 42,18% усіх коштів, добровільно витрачених суттєвими компаніями на потреби суспільства у 2023 році. Загальна сума прозвітованих платежів становить 2 579 186,54 тис. грн.

Цільове спрямування витрат Нафта та газ Руди заліза Кам’яне вугілля Всього Частка %
Допомога захисникам  74 030,95  103 442,00  910 396,29  1 087 869,24 42,18%
Благодійність  134 072,34  805 792,92  -   939 865,26 36,44%
Підтримка місцевих громад  18 555,30  496 538,99  -   515 094,29 19,97%
Благоустрій  14 619,35  825,49  -    15 444,84 0,60%
Охорона здоров'я, підтримка медичних закладів  5 320,50  5 358,00  -    10 678,50 0,41%
Екологічні заходи  4 023,68  -    -    4 023,68 0,16%
Освіта і наука, підтримка освітніх установ  3 509,20  290,39  -    3 799,59 0,15%
Спорт  2 411,14  -    -    2 411,14 0,09%
Всього  256 542,46  1 412 247,79  910 396,29  2 579 186,54 100%

У Звіті ІПВГ 2022 року відображено дані 65 суттєвих підзвітних компаній, що подали зазначену інформацію через онлайн платформу ІПВГ. З огляду на те, що діюча форма звітування збирає інформацію про витрати без розподілу на соціальні та екологічні напрямки, Незалежним адміністратором здійснюється цей поділ у розрізі наступних категорій:

  1. Благодійність;

  2. Освіта і наука, підтримка освітніх установ;

  3. Благоустрій;

  4. Підтримка місцевих громад;

  5. Охорона здоров'я, підтримка медичних закладів;

  6. Спорт;

  7. Екологічні заходи;

  8. Допомога захисникам та зміцнення обороноздатності України.

Перші 6 категорій вважаються підвидами платежів на соціальні цілі, а категорію екологічних видатків виділено окремо.

Крім цього, у зв’язку з повномасштабним вторгненням на територію України у 2022 році, значна кількість добровільних витрат видобувних компаній була спрямована на потреби військових формувань та на допомогу громадянам, які постраждали унаслідок бойових дій. З цієї причини Незалежним адміністратором виокремлено категорію витрат «Допомога захисникам та зміцнення обороноздатності України». До цієї додаткової категорії у 2022 році відносяться закупівлі транспортних засобів та палива, засобів індивідуального захисту, тактичного спорядження та інші закупівлі, спрямовані на потреби захисників.

Також частина витрат підзвітних компаній видобувної галузі була спрямована на підтримку внутрішньо переміщених осіб, родин військових та гуманітарну допомогу. Зазначені статті витрат об’єднані у категорію «Благодійність».

З-поміж суттєвих компаній, інформацію щодо витрат на соціальні цілі подали 19 підприємств, шість з яких належать до галузі видобування руд заліза, по одному – до галузей видобування руд титану і кам’яного вугілля, інші – до галузі видобування нафти і природного газу.

Цільове спрямування витрат Нафта та газ, тис. грн Руди металів, тис. грн Кам’яне вугілля, тис. грн Всього, тис. грн
Благодійність  3 802,24 436 159,28 17 577,76 457 539,28
Освіта і наука, підтримка освітніх установ 1 055,44 843,00    - 1 898,44  
Благоустрій 1 057,73   1 656,56 401 222,48 403 936,77
Підтримка місцевих громад 28 336,53 206 707,29 - 235 043,82
Охорона здоров'я, підтримка медичних закладів  3 851,84 258,00   -  4 109.84
Спорт  2 139,99  -   4 890,30   7 030,29
Екологічні заходи  -    -   -  -  
Допомога захисникам 1 069 789,42 453 719,51 3 455,30  1 526 964,23
Всього 1 110 033,19  1 099 343,64 427 145,84  2 636 522,66

Згідно з Законом про ІПВГ, видобувні компанії зобов’язані розкривати інформацію про участь у соціальних проектах чи програмах та загальну суму платежів щодо кожного соціального проекту чи програми. Видобувні компанії подають зазначену інформацію у відповідній формі звіту про платежі на користь держави, що не передбачає розподілу витрат на соціальні та екологічні цілі в розрізі цільових напрямків. У зв’язку з цим, Незалежним адміністратором здійснений поділ платежів підзвітних видобувних компаній на соціальні та екологічні цілі за наступними категоріями:

  1. Освіта і наука, підтримка освітніх установ;

  2. Благоустрій;

  3. Підтримка місцевих громад;

  4. Охорона здоров'я, підтримка медичних закладів;

  5. Спорт;

  6. Екологічні заходи.

Згідно з рішенням БГ ІПВГ (протокол засідання БГ ІПВГ від 07.12.2022 р.) у цьому розділі розкриваються дані про соціальні та екологічні платежі тільки тих видобувних компаній, що були визначені як суттєві або підзвітні.

У 2021 році, згідно з даними підзвітних видобувних компаній, загальний обсяг коштів, спрямованих на соціальні та екологічні цілі, склав 44 524,02 млн грн. У розрізі цільових напрямків, найбільшу частку соціальних та екологічних витрат підзвітних компаній було віднесено до категорії «Освіта і наука, підтримка освітніх установ» - 13 134,07 млн грн, або 29,50% сукупних платежів. У розрізі адміністративний областей, найбільша частина коштів була спрямована на підтримку громад у Полтавській області - 25 572,71 млн грн, або 57,44% від сумарних платежів.

Цільове спрямування витрат Нафта та газ Кам’яне вугілля ВСЬОГО
Освіта і наука, підтримка освітніх установ 13 132 424,55  1 642,00 13 134 066,55
Благоустрій 10 221 822,23  35 200,00 10 257 022,23
Підтримка місцевих громад  9 705 293,44  24 200,00  9 729 493,44
Охорона здоров'я, підтримка медичних закладів  6 162 617,95  3 940,00  6 166 557,95
Спорт  4 285 252,54  4 000,00  4 289 252,54
Екологічні заходи  947 624,83 0  947 624,83
Всього 44 455 035,54 68 982,00 44 524 017,54

Відповідно до вимог Закону про ІПВГ, прийнятого у 2018 році, видобувні компанії зобов’язані розкривати інформацію про участь у соціальних проектах чи програмах та загальну суму платежів щодо кожного соціального проекту чи програми. Відповідну інформацію видобувні компанії надають за формати звітування, затвердженими Постановою КМУ від 23.09.2020 р. №858.

Оскільки ці форми звітування не передбачають розподілу витрат на соціальні та благодійні цілі в розрізі їх цільових напрямків, Незалежним адміністратором був здійснений поділ таких витрат за наступними сферами:

  1. Охорона здоров'я, підтримка медичних закладів;

  2. Благодійність;

  3. Підтримка місцевих громад;

  4. Освіта і наука, підтримка освітніх установ;

  5. Спорт;

  6. Соціальна допомога населенню;

  7. Допомога учасникам ООС185 та заходи, присвячені пам’яті учасникам ООС.

З 54 підзвітних видобувних компаній за 2020 рік інформацію щодо витрат на соціальні та благодійні цілі надали 24 підзвітні компанії, з яких 14 компаній здійснюють свою діяльність в галузі видобування нафти і природного газу, 8 компаній - в галузі видобування руд заліза, 2 компанії - в галузі видобування кам'яного вугілля. Згідно з даними компаній, їх сумарні платежі на соціальні та благодійні цілі у 2020 році становили 1 152,38 млн грн.

В розрізі цільових напрямків, найбільшу частку соціальних та благодійних витрат підзвітних компаній було віднесено до категорії «Охорона здоров'я, підтримка медичних закладів» - 663,94 млн грн, або 57,61% сукупних платежів.

Задля розкриття у Звіті ІПВГ за 2019 рік інформації щодо витрат видобувних компаній на соціальні та благодійні цілі були зібрані дані підзвітних компаній, надані ними в ході опитування. Незалежним адміністратором був здійснений поділ таких витрат за наступними сферами:

  1. підтримка місцевих громад;

  2. охорона здоров'я;

  3. освіта та наука;

  4. інше.

Інформацію щодо витрат на соціальні та благодійні цілі надали 19 підзвітних компаній, з яких 11 здійснюють свою діяльність в галузі видобування нафти та природного газу, 6 компаній - в галузі видобування руд заліза та 2 компанії - в галузі видобування кам'яного вугілля. Згідно з даними вказаних компаній, їх сумарні платежі на соціальні та благодійні цілі у 2019 році становили 257 829,09 тис. грн.

В розрізі цільових напрямків, найбільша частка соціальних та благодійних витрат підзвітних компаній було віднесено до категорії «Підтримка місцевих громад» - 203 446,16 тис. грн, або 78,91%. Витрати у сфері «Охорона здоров'я» і «Освіта та наука» склали 13 983,68 тис. грн (5,42%) та 18 844,39 тис. грн (7,31%) відповідно.

З метою розкриття у Звіті ІПВГ за 2018 рік інформації про витрати підзвітних компаній видобувної галузі на соціальні та благодійні цілі було зібрано дані, надані ними в ході опитування. Розподіл даних платежів в розрізі їх цільових напрямків був здійснений Незалежним адміністратором, так як форми звітування, затвердженні КМУ, не передбачають такого поділу. Було виділено наступні сфери:

  1. підтримка місцевих громад;

  2. охорона здоров'я;

  3. охорона навколишнього середовища;

  4. освіта та наука;

  5. інше.

Інформацію щодо витрат на соціальні та благодійні цілі надали 18 підзвітних компаній, з яких 10 здійснювали свою діяльність в галузі видобування нафти та природного газу, 6 компаній - в галузі видобування руд заліза та 2 компанії - в галузі видобування кам'яного вугілля. Сумарні платежі на соціальні та благодійні цілі у 2018 році, згідно з даними вказаних компаній, становили 448 125,91 тис. грн.

В розрізі цільових напрямків, у 2018 році більше половини соціальних та благодійних витрат підзвітних компаній видобувних галузей було віднесено до категорії «Підтримка місцевих громад» - 355 317,81 тис. грн, або 79,29%.

ФІНАНСУВАННЯ СОЦІАЛЬНИХ ТА ІНФРАСТРУКТУРНИХ ПОТРЕБ ВИДОБУВНИМИ КОМПАНІЯМИ

У 2023 році законодавство не передбачало обов’язкових внесків видобувних компаній на розвиток інфраструктури як умови отримання спеціальних дозволів на користування надрами.